RE:ODEON: Freaks

Söndag 26/11 2017 16:00

År: 1932
Regi: Tod Browning
I rollerna: Wallace Ford, Leila Hyams, Olga Baclanova
Land: USA
Språk: Engelska
Längd: 1 tim 5 min

En RE:ODEON-film som visas i samarbete med Skövde Filmfestival. Biljetterna säljs via biljettkassan/infodisken i Skövde Kulturhus. Medlemmar i Föreningen Skövde Filmfestival och i Skövde Filmstudio betalar 50 kr när de visar upp sitt medlemskort eller säsongskort i biljettkassan. Icke-medlemmar betalar 70 kr och kan köpa biljetten både över disk och via internet, www.skovde.se/kulturhuset

Filmen visas otextad med engelskt tal.

Filmerna blev annorlunda med ljudets ankomst. Inte enbart av det faktum att man nu kunde höra vad skådespelarna sa, och andra bakgrundsljud som bidrog till att ge filmen en mer realistisk totalbild, utan också vilka historier man valde att berätta. Två genrer som gjorde stor lycka och fick ett stort publikt intresse i USA i början av 1930-talet, var gangsterfilmen (t ex Little Caesar, 1930 och Scarface från 1932), och skräckfilmen som gjorde ljudfilmsdebut med både Dracula och Frankenstein samma år, 1931.

Dracula regisserades av Tod Browning som efter den kommersiella framgången för filmen fick i stort sett fria händer av den inflytelserike producenten Irving Thalberg att göra en ny skräckfilm. Resultatet blev Freaks. Det var säkerligen inte den film Thalberg hade förväntat sig. Filmen blev mycket omdiskuterad och totalförbjöds i ett flertal länder, bl a i Storbritannien där den var förbjuden fram till 1963!

Anledningen till det kluvna mottagandet var med stor sannolikhet att Browning engagerade människor som i en rad hänseende var radikalt annorlunda fysiskt än den vanlige biobesökaren. Det var dvärgar, siamesiska tvillingar, människor utan armar och ben, skäggiga damen – och andra som betraktades som onormala. Människor som hänvisades till cirkus och vaudeville för att hitta ett levebröd. Det var också där som Browning ursprungligen lärt känna dem eftersom han i sin ungdom arbetat på cirkus. Nu ville han belysa deras påtvungna liv där den betalande publiken förväntades få se abnormiteter av olika slag.

Händelserna utspelar sig på en cirkus där kroppsligen normala trapetskonstnärinnan Cleopatra är hett eftertraktad av dvärgen Hans. Hon uppmuntrar honom, men endast av den anledningen att han skänker henne dyrbara gåvor. När det visar sig att Hans har ett arv som väntar går hon med på att gifta sig med honom, men hon och hennes egentlige älskare, tyngdlyftaren Hercules, har egna planer på hur de skall komma över arvet.  

Av detta gjorde Browning en film som handlar om det "normala" och det "onormala". Hur ett invant beteende styr våra handlingar och hur manipulation och förljugenhet också kan leda till de mest bisarra och förödande konsekvenser. Ofta har filmen fortfarande en anmärkningsvärd styrka såväl i bild och ljud som handling.

Svenska Filminstitutet Cinemateket